Blogg

Slik optimaliserer du nettsiden din for Google

Publishert: 15-11-2016

I deg bruker over 97% av oss Google når vi søker etter informasjon på nett. Dette betyr at målet ditt bør være å gjøre det du kan for å få nettsiden din best mulig synlig på Google sine søkeresultater. 

I denne bloggposten forteller vi deg hva du kan gjøre selv, helt gratis, for å søkemotoroptimalisere nettsiden din. Merk at du må ha et publiseringsverktøy i bunn som gir deg muligheter og/eller kompetanse i HTML-programmering.

Slik optimaliserer du nettsiden din for Google

Søkemotoroptimalisering


De 10 bud for søkemotoroptimalisering


De 10 budene for søkemotoroptimalisering skal hjelpe til å bedre rangering i søkemotorene og gi høyere konvertering. Budene fremstår som enkle å forholde seg til og mulige å gjennomføre!

1. Du skal benytte unik Title Meta Tag for hver enkel nettside
2. Du skal alltid ha en beskrivende Description Meta Tag
3. Du skal i Keywords Meta Tag’en bare bruke nøkkelord eller -fraser som gjengis i selve teksten på den enkelte nettside
4. Bruk ALT Tag for å beskrive bilder eller lenker som blir brukt på nettsiden
5. Du skal alltid bruke og definere overskriftene som H tagger
6. Du skal alltid bruke interne lenker for å bedre navigasjonen på nettstedet
7. Du skal bruke nettstedskart
8. Du skal skaffe gode relevante linker inn til ditt nettsted
9. Innholdet på nettsiden skal være relevant og informativt for brukerne
10. Du skal arbeide etisk søkemotoroptimalisering
11. Markedsføring på Internett, og hvordan bli funnet?

Markedsføring på Internett eller søkemotoroptimalisering er et voksende fenomen, men hva skal til for at akkurat din nettside skal bli funnet? Under har vi listet opp de 10 viktigste søkemotoroptimalisering faktorene som gjør at akkurat din nettside får topplassering i Google, Yahoo og MSN. Selvsagt er det mange andre faktorer som avgjør hvorvidt du vil lykkes med markedsføring på Internett, men her har får du en god start.


1. Tittel på nettsiden (Title Meta Tag)
Tittelen på nettsiden er det som kommer først opp i søkemotorene når noen søker etter dine produkter. Tittelen du bruker skal være enkelt og forklare hva brukeren finner på nettsiden din. Bruk nøkkelord i tittelen, men sørg for at du ikke putter inn for mange ord.

2. Beskrivende tittel (Description Meta Tag)
Beskrivende tittel eller description Meta Tag er det som kommer opp i søkeresultatene. Her må du tenke på å få inn den informasjonen som du tror sørger for at akkurat din nettside blir besøkt. Hvis du selger en tjeneste eller produkt, beskriv det.

3. Meta Tag (Keywords Meta Tag)
Viktigheten av Meta Tag er omdiskutert blant forskjellige SEO eksperter. Vår mening er at dette fortsatt er veldig viktig for søkemotorene som MSN og Yahoo. Google har i det siste begynt å se bort i fra Meta Tags, men det skader ikke å ha det med.

Som du ser på nettsiden vår så bruker vi Meta Tags, men dette er gjort for å bedre sidens navigasjon fremfor å bruke det til søkemotoroptimalisering. Dersom du benytter deg av Meta Tag, sørg for at du ikke bruker ord og utrykk som du ikke har benyttet deg av i selve teksten.

4. ALT Tags
ALT tags er teksten som beskriver et bilde eller en lenke. Bruk ALT tags for å sette inn relevante nøkkelord som beskriver nettsiden din. Sørg for at du ikke overdriver bruken av dette heller. Også bruken av ALT Tags er omdiskutert blant enkelte SEO eksperter.


Men vi vil anbefale at du tar den med da riktig bruk ikke medfører noe skade for din nettside.

5. Bruk overskrifter
Dersom du plasserer dine nøkkelord i overskriftene vektlegges dette mer av søkemotorene, enn om du merker nøkkelordene med fet skrift. (Eksempel: Søkemotoroptimalisering).

6. Interne lenker
Bruk interne lenker for å bedre navigasjonen til nettsiden din. Bare ved å benytte seg av dette kan du bedre plasseringen i søkemotorene med tre-fire plasser. Husk også på at den aktuelle siden ikke skal være mer enn 3 klikk unna forsiden.


7. Bruk Site Map
Bruken av Site Map gjør sørger ikke bare for en enkel navigasjon for leserne dine, men dette sørger også for at siden lettere indekseres i søkemotorene.


8. Inngående lenker
Prøv å få så mange inngående lenker som mulig til ditt nettsted. Men husk på at relevante lenker gir bedre plassering i søkemotorene enn urelevante. På enkelte av nøkkelordene vi har optimalisert for våre kunder har vi maks 2-3 inngående lenker, men tilgjengjeld blir siden rangert høyere i Google enn andre sider som har mange inngående lenker. Søkemotoroptimalisering = Lenkebygging


9. Innholdet på siden
For å lykkes med markedsføring på Internett, er innholdet på siden det viktigste. Nettsiden må inneholde relevant informasjon og hjelpe og veilede brukerne. Dersom du prøver å optimalisere siden din for enkelte nøkkelord, er det viktig at du kun vier av en side per produkt/tjeneste du tilbyr. Før i tiden kunne man enkelt bruke en og samme side til å optimalisere for flere nøkkelord. Husk for at du skal lykkes med søkemotoroptimalisering på Internett er det viktig at teksten på nettsiden din er mellom 400-650 ord.


10. Etisk søkemotoroptimalisering
Ikke la deg friste av rask gevinst når det kommer til søkemotoroptimalisering. Ja det er enkelte som bruker uetiske metoder for å få høyere rangering i søkemotorene, men det er de samme som blir straffet når søkemotorene endrer indekserings struktur.

 

Lyst å lære mer?

Kurs for viderekommende
Ring 23 27 16 00 og book onlinekurs
eller delta på et av våre felleskurs

Legg inn din kommentar
(Obligatorisk)
(Blir ikke publisert Obligatorisk)
(Skriv det du ser i den blå boksen)

NetConsulting AS - tel 23 27 16 00 - post@netconsulting.no

Be om priser og tilbud