Blogg

Kom i gang med Blogg. Slik gjør Vi det

Publishert: 05-11-2016

Har du lurt på hvordan du skal komme i gang med å lansere en Blogg? Les om hva og hvordan vi gjør det.

Kom i gang med Blogg. Slik gjør Vi det

I forbindelse med at vi lanserer bloggen vår så tenkte vi å gi deg et raskt innblikk i hva du må tenke på før du legger ut din egen blogg. 

1. Har du en nettside som er moderne og tidsriktig? Hvis nettsiden din er gammel og ser uprofesjonell ut så vil det være nok grunn til at bedrifter vil vegre seg fra å kjøpe fra deg. Spar derfor tiden din. Ikke sats på en blogg som trolig ikke blir lest uansett! 

2. Hvis du derimot har en OK nettside og en kundemasse som du har lovet å hjelpe og/eller ønsker å få mersalg fra så kan du vurdere en blogg.

3. Kontakt oss eller gå online og søk etter "Dynamisk Blogg verktøy". Du vil kunne etablere en teknisk blogg med relativt enkle grep. Før du kopler opp systemet og begynner å skrive så må du imidlertid ha en plan. 

4. Definer kundegruppen din. Hvem er de og hva ønsker de å lese om? 
Statistikk viser at bloggposter som inneholder konkret informasjon om hvordan en konkret problemstilling de har kan løses blir lest. Målet er å få informasjonen din lest. Lag deg en liste over temaer du ønsker å skrive om. 

For eksempel så har vi bestemt oss for å skrive om følgende tema:
- Søkemotor optimalisering
- Søkemotor markedsføring
- Annonsering på Google
- Sosiale Medier og om hvordan man markedsfører seg på Facebook
- Hvorfor man skal ha blogg på siden sin og hvordan man kan lykkes med egen blogg
- Funksjonalitet som man kan bruke på nettsiden – for å få inn mer salg.

Si gjerne i fra om du har andre ønsker om ting vi skal skrive om. Tenk nå igjennom hvilke gratis informasjon kundene i Ditt firma ønsker å lese.  


5. Lag deg en enkel markedsplan. Hvor ofte skal du legge ut bloggposter? Hvor ofte skal du skrive om de ulike temaene? 

Husk at målet er å konvertere lesere til å faktisk kjøpe dine tjenester. Du har hørt om "konverteringsrate"? Det er nettopp det det betyr. Man skriver og legger ut all denne informasjonen for at kundene dine ikke skal ha grunn til å shoppe hos konkurrenten. Man ønsker å beholde kundene og samtidig komme i posisjon for å overbevise nye firma om at de trygt kan velge deg og ditt firma som leverandør. Hvordan kan du gi merverdi til dine kunder?

Vi har for eksempel bestemt oss for å legge listen lavt i begynnelsen. Det er statistisk sett bedre å ha kvalitet i hver post i stede for dårlig innhold som sikrer at de besøkende aldri kommer tilbake. 
Vi kommer til å legge ut èn bloggpost i måneden. Temaet vi vil skrive om vil bli knyttet opp til "Opplæringsplanen vår for kunder 2016". Uansett hvor i livssyklusen bedriften befinner seg så vil de komme innom behovet for å lære om følgende tema.  
 
Januar - Etabler responsiv nettside og hvordan lykkes med driften
Februar - Basis søkemotoroptimalisering (SEO)
Mars - Basis søkemotormarkedsføring (SEM)
April - Google Analytics. Hvordan kan vi måle resultatene?  
Mai - Facebook annonsering
Juni - Linked IN - hvorfor være representert der
Juli - Nettverksmarkedsføring / prospekting. Hvordan tiltrekke kunder i ferien?
August - Vi ser inn i fremtiden. Nye muligheter ved bruk av ny teknologi; VR, AI mm
September - Nye arenaer nettsidene dine må være tilpasset. Nye søkemotorer på fremmarsj
Oktober - Avansert SEM, SEO og en kikk på annonsering på sosiale medier
November - Analyser året som har gått, evaluer og evaluer igjen. 
Desember - Planlegg markedsføringen din for 2017 - gjør det bedre enn i i fjor.

Selger du produkter? Har du sesongvariasjoner som gjør at kundene dine vil lese om hvordan de skal smøre ski og kle seg i vinterhalvåret for eksempel? I så fall er det det du må ta utgangspunkt i når du lager Din plan. 
Hvis du vil diskutere dine muligheter / få en vurdering av planen din så kontakt oss gjerne.

6. Kople sammen markedstiltakene dine
Husk at målet ditt alltid vil være å tiltrekke flere besøkende til nettsiden din, og derigjennom få firmaet ditt i posisjon til å konvertere kunder fra å være leads til prospekts og på den måten selge mer. 

Kartlegg derfor markedstiltakene dere bruker i dag. Bruker du Facebook, LinkedIn, Instagram mm? Sender dere ut nyhetsbrev? Se igjennom markedsplanen og lag deg et system for å få et utvalg av meldinger i sosiale medier og nyhetsbrev til å lede besøkende inn på bloggen din. 

Eksempel: Vi legger som sagt listen lavt i begynnelsen. Vi vil fortsette å legge ut maksimalt 1-2 poster på Facebook pr uke. Vi vil sende ut bare ett nyhetsbrev i måneden og lage en bloggpost per måned. De facebookpostene som er relatert til et blogginnlegg vil linkes til den aktuelle bloggposten. Nyhetsbrevet vil bestå av 1-2 tips og lede inn til bloggens hovedtema. 



7. Lag deg tydelige og målbare mål
Se for deg hvordan du skal gjennomføre, lag deg en plan på hvordan du skal måle resultatene dine, planlegg hvordan du skal evaluere resultatene og hvordan du jevnt og trutt skal gjennomføre enda bedre neste gang. Visualiser suksess som en ekte idrettsmann og skriv ned alle planene dine. Del planen i organisasjonen og sørg for at alle ansatte jobber mot samme mål. 


Eksempel: Vi bruker Google Analytics til å få oversikt over hvor mange som er innom bloggpostene våre. Vi bruker Facebook-Insight til å se hvor mange som lese innleggene og hvem som går videre til nettsiden. Dette er to verktøy jeg anbefaler at dere planlegger å lære dere å bruke. For å holde oversikt over resultatene pr bloggpost så registrerer vi antall personer som er innom i en egenutviklet kalender. På denne måten kan vi enkelt gå tilbake måned for måned og år for år og se fremskritt. I en kolonne skriver vi inn forbedringsideer vi har til neste gang vi skal lansere noe. 

Merk: Nederst i bloggposten har jeg lagt ved en standard kalender laget av et firma i USA. Ta utgangspunkt i den og se hva du kan gjøre for å tilpasse den ditt firma. 


Når disse tingene er planlagt så kan du begynne å poste meldinger. 


Vi håper at vi vil lykkes med å konvertere våre egne besøkende på sosiale medier til faktisk å ta turen innom nettsiden og bloggen vår. Ikke minst håper vi at våre besøkende lærer noe av hva vi gjør. Kjøper de noe så vil det være topp, men det er ganske mye mer tilfredstillende å legge ned et solid stykke arbeid når du i alle fall vet at det er ressurspersoner der ute som har tid, kapital og lyst til å tjene penger på rådene man gir eller hva? : )

Jeg skal holde dere oppdatert på hvordan statistikken vår ser ut, og forsøke å gi tips til hva dere kan gjøre bedre etterhvert som året går.

Fortell meg gjerne hvordan det går med din markedsføring også.
Ville vært artig å høre fra deg!

Hilsen Øyvind Jakobsen
Forretningsutvikler og co-blogger

 

 

 

Legg inn din kommentar
(Obligatorisk)
(Blir ikke publisert Obligatorisk)
(Skriv det du ser i den blå boksen)

NetConsulting AS - tel 23 27 16 00 - post@netconsulting.no

Be om priser og tilbud